§8.5 Rollenspelen Europese Besluitvorming

Online Portal voor leerlingen maatschappijleer

In opdracht 24 van hoofdstuk 8 gaat het over rollenspelen die je kunt doen om te ervaren hoe het is om in Europa besluiten te nemen. Het eerste spel dat je hiervoor kunt doen is het Model European Parliament. Dit is een spel dat leerlingen in heel Europa spelen. Jouw school kan zich aanmelden om met dit grote spel mee te doen. Per school mogen een paar leerlingen dan meedoen aan de provinciale MEP-conferentie. Daarna is er nog de landelijke MEP-conferentie, waar een groep leerlingen wordt uitgekozen die Nederland mag gaan vertegenwoordigen bij de internationale MEP conferentie. Hier vind je meer over de MEP op scholen.

Een ander rollenspel gaat over Syrische vluchtelingen die vanaf 2011 naar Europa zijn gekomen door de Syrische burgeroorlog. In dit spel leer je meer over de vluchtelingencrisis en over de standpunten van Europese landen. Alles voor dit spel kun je vinden op de website van de Atlantische Commissie, die dit spel heeft ontwikkeld. Een ander spel dat zij ontwikkelden is het simulatiespel over Rusland, Letland en de NAVO, waar je vooral meer leert over hoe de NAVO werkt.

Prodemos maakte een rollenspel over de definitie van chocolade. Het gaat over het voorstel om chocolade gemaakt van plantaardige vetten in plaats van van cacaoboter ook ‘chocolade’ te noemen. Chocoladeland België is tegenstander, maar andere landen zien er wel wat in. In het filmpje hieronder wordt meer uitgelegd over de chocolade-discussie en welke Europese instanties er worden betrokken bij deze eventuele nieuwe wetgeving.

Een ander rollenspel van Prodemos gaat over de duur van reclame in de EU. Daarnaast gaat het ook over reclame gericht op kinderen waarin ongezond eten en drinken wordt gepromoot. Of kijk eens naar dit rollenspel over treinverbindingen in Europa. Moet je vanuit Amsterdam sneller met de trein in Berlijn kunnen komen en moet de EU hierin investeren?

Ook kun je met je klas naar het gebouw van het Europese Parlement in Brussel gaan en daar een rollenspel doen om te leren over besluiten in de EU.

naar antwoorden diagnostische toetshavo maatschappijleer

terug naar hoofdstuk 8havo maatschappijleer